Gyermekoktatóként a mindennapi munkám során rengeteg megoldandó, feltárandó fejlesztési és megmagyarázandó esettel találkozom. Kezdve a tehetség tisztázásától a hiperaktívításon át a figyelemzavarig.
Amit most kiemelnék és boncolgatnék az a hiperaktívitás. Sok-sok szülőtől hallom, hogy a gyermekük hiperaktív, hát lássunk e mögé egy picit.
Van, hogy a figyelemzavar együtt jár a hiperaktivitással, ilyenkor egy tünetegyüttesről beszélünk. Például az a gyermek, aki tanulási zavarral küszködik, próbálja felhívni magára a figyelmet, ezzel jelzi, hogy nem érti. Nem tartja be a szabályokat, szünetben verekszik, bohóckodik. Ez esetben megjelennek nála a figyelemzavar, a hiperaktivitás tünetei, mert unatkozik. A csecsemőkorban jelentkező tünetekre nem igazán figyelünk, mert azt gondoljuk, nincs nagy alvásigénye stb. Ráadásul a gyermek nagyon éles eszű, egy évesen már beszél, jól kommunikál. Azonban amikor nagyobb korában bekerül a gyermekközösségbe és nem tudja lekötni magát, nem képes kapcsolatot teremteni a gyerekekkel, csak úgy, hogy rombol, például lerombolja azt, amit addig társai készítettek, vagy elveszi a többiek játékát, akkor már elkezd foglalkoztatni bennünket, mi történhet gyermekünkkel.
Mit tehet a szülő?
- Nagyon fontos a tolerancia.
- Megtalálni azt az elfoglaltságot, amit igazán szeret, amiben el tud mélyülni és ebben a későbbiekben pedagógus is támogatja.
- A megfelelő mozgásterápia, vagy a szabad szaladgálás olyan helyen, ahol nincs veszélyben.
- Következetesség
Mindenképpen fontos, hogy bízzanak magukban a szülők és higgyék el, hogy csodálatos szülők. A tévedéseket és hibákat lehet orvosolni. A gyermekek fantasztikusak, rugalmasak és mindent a tudomásunkra hoznak, figyeljünk rájuk! Ugyanakkor fontos, hogy a gyerek azt érezze, hogy a szülő bízik a döntéseiben, még akkor is, ha esetleg az nem a legjobb.
Zárásként még annyit, hogy mi a Logikafejlesztesnél arra törekszünk, hogy érdekessé, változatossá tegyük a foglalkozásainkat és minden gyermeket támogassunk. Hiszen, ha minket választottak, úgy meg kell nekik mutatnunk ezt a érdekes világot. Így tapasztalatból írom, hogy minden gyermeket le lehet foglalni, csak a megfelelő kulcsot kell hozzá megtalálni. A szülőkkel közösen óriási eredményeket tudunk így elérni!