A minap beszélgettem telefonon egy kedves szülővel, aki azzal keresett fel, hogy nem tudja, milyen fejlődést kellene látnia a gyermekén az elmúlt egy hónap foglalkozásai után, ezért a segítségemet kérte, hogy beszéljek erről. Természetesen a feladatlapokat és a tanult játékokat érzékeli, de mégis elbizonytalanodott.

Beszélgetésünk alatt sok minden megfogalmazódott bennem. Elsősorban az, hogy mint szülő teljesen megértem. Másodsorban az, hogy bár neki a segítségére lehettem, mert felkeresett és ezáltal egy jót beszélgettünk, másokhoz, akikben hasonló kérdés merül fel, miként tudnám eljuttatni ezeket a gondolatokat. Ezért választottam ezt a blogom újabb témájának.

Természetes, hogy azt hisszük, amit látunk. A látványsportoknál ez egyértelmű és hamar kiderül, mit is csinál a gyermek a szakkörön, foglalkozáson. Például egy labdarúgásnál egyértelmű, hogy a pályán szalad, cselez, gólt rúg stb. A szellemi sportoknál ez másként van, sőt nem csak sportokról beszélhetünk ebben az esetben, hanem a fejlesztésekről is. (Például a fejlesztő pedagógus, pszichológus, aki egyéni, vagy kiscsoportos foglalkozáson segíti a gyerekeket előrejutni.)

Ezeknél a foglalkozásoknál és sportoknál nem azonnal látjuk a hatást. Nem látványosak. Alkalmanként a fejlesztővel beszélgetnek a gyermekek, vagy egy sakktáblánál feladatokat oldanak meg és játszanak alap fejlesztő játékokat. Az is nagyon gyakori, hogy a gyermek nem is beszél a foglalkozásokon történtekről. Nyilván a szülőben azonnal felmerül, hogy mit csinál a gyermek ezeken a foglalkozásokon és miért is fizet?

Nos, szeretnék erre a kérdésre egyszerű magyarázattal szolgálni. A látványsportok esetében is a gyakorlás a kulcs annak érdekében, hogy gyermekünknek sikerélménye legyen, tökéletesítsen egy-egy rúgást, cselt.  A szellemi fejlesztéseknél ugyanez a kulcs és a magyarázat. Ahhoz, hogy gyermekünk logikáját, memóriáját, statégiai gondolkodását tökéletesítsük, gyakorolnia kell. Igaz nem látványosak a felsoroltak, de fejlesztésük kellőképpen megkönnyíti az életünket.

Maradjuk a táblajátékoknál. Tanulmányok bizonyítják, hogy rengeteg jótékony hatásuk van, amelyeket most nem is sorolnám fel, illetve egyet kiemelnék: “nincs korhatár”. Kicsitől a nagyig, fiataltól a szépkorúakig bárki gyakorolhatja és fejlesztheti az előzőekben említetteket. Ugyanis a gondolkodáshoz nem szükséges, hogy le tudjunk futni kilométereket. Összességében kijelenthetjük, hogy nem túl látványos, de örökre szól!

Természetesen egy idő után (ami mindenkinél egyénre szabott) látványossá válik, mert jobban összerakja a matekházit, könnyebben tanulja az idegen szavakat, elkezd tervezni, stratégiázni a saját kis világában, csapatban jobban alkalmazkodik, örömmel leül a papával sakkozni stb.  🙂

Azt gondolom, hogy a fizikai és szellemi sportok kiegészítik egymást és mindkettőre harmonikusan szüksége van gyermekünknek. Történelmi (Olimpiai) játékokról beszélünk, így hát, ha királyainknak a segítségére szolgáltak, nekünk miért ne lennének hasznosak?!

 

Sikerekben gazdag, boldog új évet kívánok! 2019-ben is várok szeretettel mindenkit! 🙂

Leave a comment